“K: Det er jo det at du plutselig kommer til sånne åpne plasser , der det ikke er trær. Det er bare plutselig åpent. Så går du inn der, og så glemmer du alt. Så går du videre for å finne en ny åpen plass, og så finner du en ny åpen plass, og så går du videre og videre, og så tenker du ikke, og så er du….. eller du kan plukke blomster. Dette er sant altså. Dette kan skje når du er liten. Det plutselig åpner seg en blomstereng, og så er det sol, og så glemmer du tiden. Så blir beina til røtter, og så blir du et tre som duver i vinden.”
Da “ Adam og Eva” ble forvist fra hagen forlot de også sin plass i naturen.
Kan det være at vi alltid har lengtet tilbake, og at lengselen gjenspeiler vår
grunnleggende følelse av ensomhet?
I vår kultur har idealet vært rasjonalitet og fornuft. Dyret har vært et symbol på det ville og det onde som må kontrolleres og temmes, liksom de irrasjonelle kreftene i mennesket som truer vår forståelse av verden og oss selv.
På sin vei ut i skogen blir Rødhette formanet til å følge den rette stien, og ikke å falle for fristelsen til å gå utenom. Hun drives ut i det ville og ender med å bli spist.
En viktig inspirasjon for ”Kunsten å bli tam” har vært begrepet “jegerufølsomheten”
I boken ”Den ensomme apen” (Bergljot Børresen,1997) lanserer Børresen en teori om ”jegerufølsomheten”. Hun hevder at den slår inn når jaktinstinktet er i aksjon, og at det gjelder alle som har dyrisk føde på menyen. Dette instinktet fungerer som en bryter som slår av empatien med byttet.
”Ingen har forstått at når mennesket anser seg mest rasjonelle og upåvirkede av følelser er de i realiteten utestengt fra store deler av virkeligheten, den merkelige avmålte og litt fjerne, men intellektuelt effektive stemningen som instinktet utløser, har blitt et slags ideal”
«Kunsten å bli tam» foregår i et ekspressivt billedunivers med frie assosiasjoner til det vakre og det grusomme, til lengselen etter det ville, og til behovet for å temme og å bli tam.
I Kunsten å bli tam bruker De Utvalgte for første gang 3D-video som en scenografi. Skuespillerne beveger seg inn og ut av forskjellige landskaper i 3D.
De Utvalgte har jobbet med video i mange år, og arbeidet med 3D-bilder ble en naturlig utvikling i forsøket med å integrere skuespillerne og video i en helhet på scenen. De Utvalgte etterstreber en levende og foranderlig scenografi som interagerer med skuespilleren.
En finsk studie avslører at vi blir mer følelsesmessig engasjert når vi ser på 3D-bilder i forhold til todimensjonelle størrelser. Derfor har det også vært naturlig å prøve å utvikle denne teknologien i det sceniske billedspråket.
Boya Bøckman fikk Heddapris for beste visuelle design 2012
Kritikerprisen 2012 for beste forestilling
Mottar Æddaprisen for samtidsrelevant prosjekt, mindre scene 2012
PRESSEN SKRIVER:
– Skremmende vakkert
– De Utvalgte viser igjen at de har en særpreget stemme og visjon, de representerer det viktie altertive teater. Kunsten å bli tam er en meditasjon over tema den rasjonelle besvissthet bare har begrenset adgang til.
Andreas Wiese
Dagbladet, 17.10.11
– Dette er original scenekunst på høyt nivå.
Idalou Larsen
Klassekampen, 22.10.11
Samlet kritikker: Kunsten å bli tam
Technical rider: Kunsten å bli tam