
Begynnelser – 2016
Om denne forestillingen
-Pappa likte ikkje potetar med skalet på, så mamma brukte alltid å skrelle potetane da han bodde med oss, men da han dro, kjøpte ho grønsaksskrubb.
Potetane har mykje lettare for å koke i stykker når ein skrellar dei, sa ho. – Men den viktigste grunnen til å skrubbe i staden for å skrelle er at nesten alle vitamina sitt i skalet eller like innom skalet. Så når ein skreller vekk skalet så skreller ein vekk nesten alle vitamina også.
Og no begynte ho å ase seg opp, eg hørte det på henne. – Ein blir berre tjukk når ein et potetar som er kokt utan skal, sa mamma, og ho flirte og rista på hovudet. Ein får ikkje i seg næring, ein blir berre feit, sa ho, og ho dvelte liksom ved f«en i ordet feit, snerra liksom fram ordet feit. – Ein øydelegg maten, sa ho, og eg skrubba berre hardare og hardare, og det gråsvarte vatnet snurra og snurra, og mamma aste seg berre meir og meir opp, ho rørte inn pepperen med harde, sinte rørsler, og ho rista på hovudet og flirte for seg sjølv, og no var eg endeleg ferdig med å skrubbe, og eg sleppte den siste poteten ned i kasserollen.
Begynnelser kom i gang som et samarbeidsprosjekt mellom De Utvalgte, Carl Frode Tiller og Motorpsycho. Tiller fikk frie tøyler til å skrive, og resultatet ble en prosatekst tilnærmet en roman i omfang. Teksten ble utgangspunkt for en gjensidig utveksling av ideer og impulser som påvirket og formet materialet underveis. Forestillingen er et resultat av den skapende prosessen der bilder, musikk og tekst samspiller og går opp i noe større enn seg selv.
Begynnelser er en forestilling der det emosjonelle og stiliserte står side om side.
I dødsøyeblikket er menneskets hjerneaktivitet på sitt mest intense.
Begynnelser er en dødsreise bakover i tid. I dødsøyeblikket gjenopplever Terje situasjoner som på en eller annen måte har styrt hans livsbane. Bruddstykker fra hverdager som kan sees som et familiealbum med bilder som aldri ble fremkalt. Det handler om menneskets stadige forsøk på å bryte mønstre, om det å falle og reise seg igjen.
Hvor frie er vi til å forme våre liv?
Eg lukka auga og opna dei igjen, det låg ei lav, raud sol og duppa bak det høgaste fjellet, og den lave sola lyste opp undersida av ein trost som kom flygande, eg kunne sjå dei brune, pilespissforma flekkane på den kvite fuglebuken, og eg bytta hukommelse med trosten, og under meg flaut nabolaget og byen av sted, og landa og kontinenta, og årstidene, alt flaut sakte forbi, og sjelene flaut saman, omtrent som vatnfargar på eit ark, og der var skogen, og inn i skogen, inn i landet eg budde før eg vart født.
Anne Holtan / Elisabeth Egseth Hansen
Sitatene er fra Carl Frode Tillers manus
CARL FRODE TILLER
Forfatter fra Namsos som debuterte med romanen Skråninga i 2001 som han fikk Tarjei Vesaas`debutantpris for og som ble kåret som en av vår tids beste bøker (Dagbladet 2006). Senere har han gitt ut Bipersonar (2004) og Innsirkling (2007) som vant både Brageprisen, Kritikerprisen og ble nominert til Nordisk Råds Litteraturpris. Innsirkling har fått sin fortsettelse i Innsirkling 2 (2010) og Innsirkling 3 (2014) som også har fått strålende mottakelse. Skråninga ble dramatisert for Det Norske Teatret i 2004 og Innsirkling ved samme teater i 2011. På Trøndelag teater skrev han manuset til Folkehelsa i 2007. Carl Frode Tillers romaner er solgt til 19 land.
MOTORPSYCHO
Er et trøndersk rockeband som består av Hans Magnus Ryan og Bent Sæther. Bandet ble dannet i 1989, og har siden da gitt ut rundt 30 langspillplater og turnért over hele verden. De har mottatt flere Spellemannspriser samt et uvisst antall andre utmerkelser, og har spilt på alt av spillesteder fra UFFA og Blitz til Nidarosdomen og Den Norske Opera. De har også samarbeidet med Trondheimssolistene, Carte Blanche, Kammerkoret Aurum og med mange av våre nye norske jazzstorheter. De er også nylig – etter en egen separat-utstilling på det norske rockemuseet Rockheim – innlemmet i Hall of Fame. De er pene og snille gutter, men er litt skuffet over at de som Hall of Fame`re ikke får honnørrabatt på bussen, langt mindre mottar kunstnerlønn, og tar derfor gjerne mot donasjoner fra personer i teatergjengersegmentet. Det føles bedre å motta støtte fra slike filantroper enn å NAVe. Takk.
GJØRIL BJERCKE SÆTHER
Har hovedfag i kostymedesign fra Kunsthøgskolen i Oslo i 2006, og har jobbet frilans som kostymedesigner i 10 år. Hun har blant annet samarbeidet i lang tid med frie scenekunstkompanier som Grusomhetens Teater og Wee/Francesco Scavetta. Dette er hennes fjerde produksjon i samarbeid med De Utvalgte. De siste årene har hun blant annet hatt kostymedesign på Svanhild på Grusomhetens Teater, Romeo og Julie på Brageteatret og Snåsamannens Sang på Teater Ibsen.
TOMMY GJEVING
Har arbeidet med lys siden 1994 og ble i 1998 tilknyttet Trøndelag Teater og i 2006 ble han ansatt som lysmester. Hos Trøndelag Teater har han hatt lysdesign på en rekke forestillinger, deriblant En gorilla søker hjem, Ifigeneia, Tro, Håp og Kjærlighet, Prinsessedrama, Pseudonymet, Jeanne d`Arc, Dager under, Suffløren og Bunnlinja. I Armod og edelt sinn tidligere i år fikk han oppdraget med å gjenskape 18800-tallets lyssetting – med moderne virkemidler uten bruk av levende lys.
– En kraftprestasjon
– Utmattende intenst mestermøte i musikk, bilder og dialoger
– Et samarbeid med en av landets ledende forfattere, et av landets ledende rockeband, et av landets ledende teatergrupper, med fokus på det visuelle; og ikke direkte dårlig forspent på skuespillersiden heller – til sammen utgjør dette en forestilling mektig på sterke inntrykk
– Sterkest slår videoene til Boya Bøckman. De nærmest svimeslår publikum med sine nyanser av konkret innhold og drømmende atmosfære
– Noen vil kunne oppleve «Begynnelser» som rett og slett en flott Motorpsycho-konsert. Med nogo attåt. Ganske mye attåt
Ole Jacob Hoel
Adresseavisen
– Ei uvanleg sterk og sanseleg teateroppleving
– Trøndelag Teater har sett saman eit kunstnarmøte av det heilt sjeldne
– Gjennom Kari Holtans litt stiliserte regi og Boya Bøckmans scenografi og eineståande videoprojeksjonar greier dei å sy heilt ulike kunstnarlege uttrykk saman til ein imponerande einskap. Saman med det suggererande lydbildet til Motorpsycho og framifrå spel av fire av Trøndelag Teaters beste skodespelarar, har dei greidd å gå inn i og visualisere dei inste kjenslene i Carl Frode Tillers heilt vanlege personar
– ei sanseleg teateroppleving der det berre er å lene seg attende og bli med inn i Tillers mange menneskesinn
Amund Grimstad
Klassekampen
– Hildegunn Eggen er ubetalelig … Hun er troverdig som en mamma som prøver å gjøre det beste, men som ikke makter det
– himmelsprakende vakre komposisjoner av Motorpsycho
– Terningkast 5
Guri Hjulstad
Trønder-Avisa
– Minnemosaikk med forhøyede kontraster
– teater som bygger forståelse, forståelse for den dysterhet, den pessimisme og den fortvilelse mennesker kan føle
Lillian Bikset
Dagbladet
– handlinga er dyptgripende og sterk
– Teksten som er i trøndersk språkdrakt, er direkte og kontant, og til tider slående morsom
– Skuespillerne, spesielt Hildegunn Eggen og Kenneth Homstad, som mor og sønn, storspiller i all sin ærlighet og hudløshet
– Intens og sterk, men også vakker er filmatiseringa som ligger som et bakteppe under hele forestillinga
– «Begynnelser» fortjener nemlig å bli sett av riktig mange
Audhild Øye
Avisa Sør-Trøndelag
HELE ANMELDELSER:
adresseavisens-anmeldelse-av-begynnelser-030916
Klassekampens anmeldelse av Begynnelser 050916
Dagbladets anmeldelse av Begynnelser 050916
TEKNISK RIDER:
Teknisk raider _ BEGYNNELS ER – Trøndelag Teater
Tekst
Carl Frode Tiller
Manusutvikling
Carl Frode Tiller og De Utvalgte
Regi
Kari Holtan
Scenografi og videodesign
Boya Bøckman
Lysdesign
Tommy Gjeving
Kostymer
Gjøril Bjercke Sæther
Musikk og orkester
Motorpsycho
Lyddesign
Eskil Johansen Næss
Dramturg
Anne Holtan / Elisabeth Egseth Hansen
Inspisient
Nils Johan Aarbu
Sufflør
Silje Aurora Løkken
Rekvisittansvarlig
Karl-Martin Hoddevik
Teknisk koordinator
Joakim Simonsen
Foto
Ole Ekker
Skuespillere
Kenneth Homstad, Hildegunn Eggen, Jakke Kokkin, Henriette Marø, Torbjørn Davidsen, Ask Aune Wold, Iver Heie Schive
Motorpsycho
Bent Sæther, Hans Magnus Ryan, Pål Berkkås, Tos Nieuwenhiuzen
Samproduksjon
Trøndelag Teater
Takk til
Martin Walther, Pelle Ask, Ammy, Lily Ann Didrichsen, Jon Lockert Rohde, Stein Davidsen, Johanna Egseth, Elias Slind Aas, Brage Kvisten, Irvin Kilde, Morten Kippe, Therese Sollien, Liv Holtan, Eirik Bøckman Holtan, Harald Bøckman, Heidi Kristin Rasmussen, Paul og Payom, Arnstein Staverløkk, Inge Sørgård, Marianne Vikan, Jostein Dahl, Karin Reitan m/familie og alle ansatte på Trøndelag Teater. Spesiell takk til teatersjef Kristian Seltun som tok initiativ og gjorde det mulig for oss å realisere ”Begynnelser”.