Aka Macbeth – 2023
10260
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-10260,elision-core-1.0.11,ajax_fade,page_not_loaded,qode-theme-ver-4.5,wpb-js-composer js-comp-ver-6.6.0,vc_responsive
Title Image

Aka Macbeth – 2023

Om denne forestillingen

Aka Macbeth var et samarbeidsprosjekt med Teater Innlandet. Utgangspunktet var en forespørsel fra teatersjef Thorleif Lindhave og professor i skuespill Lars Erik Holter om å sette opp Shakespeares Macbeth. I dette prosjektet utforsket vi transhumanismen som ideologi og fenomen i relasjon til Macbeths hybris og begjær om makt.

Samarbeidet var et gjensidig ønske om metodeutveksling i arbeid med tekst og karakterer. I friksjonen mellom ulike kunstsyn og metoder oppsto et spenningsfelt som åpnet for eksperimentering og gjensidig utvikling.

 

I et transhumanistisk laboratorium befinner det seg tre forskere, en gigantisk silikonhjerne som er koblet opp til all verdens informasjon og en jente som er halvt menneske og halvt maskin. Det ultimate målet med forskningen er evig liv og overskridelse av biologiens grenser ved hjelp av teknologi. Shakespeares Macbeth blir i denne sammenhengen en ikonisk karakter med et umettelig begjær etter makt som styrer sin egen skjebne mot avgrunnen.

 

Molu-Aka-14_1280

Vi utforsket karakteren Macbeth i forhold til skuespiller Lars E. Holters personlige erfaringer med bioteknologi og det å være avhengig av andre menneskers vitale organer for å overleve. I arbeidet undersøkte vi de mulige etiske og psykiske implikasjonene ved transplantasjoner og implantater og tok det videre inn et fiktivt univers i form av et bioteknologisk laboratorium.

Vi skrev Macbeth inn i en transhumanistisk kontekst der KI hadde sin egen rolle i forestillingen og fikk skrive deler av teksten. Manuset besto av tekster skrevet av De Utvalgte, Ingvar Holtan, Lars Erik Holter, Shakespeare, og tekster produsert i interaksjon med Bing ChatBot.

Vi utforsket og tok i bruk en lang rekke KI verktøy for stemme, bilde, video i arbeidet og den endelige forestillingen.

Videodesign med KI

Boya Bøckman utviklet det visuelle designet ved hjelp av forskjellige KI verktøy gjennom arbeidsperioden. I løpet av prosessen ble det mulig å skape korte animasjonssekvenser, ofte med «uønskede» resultat. Vi valgte å utforske dette stadiet av uperfekthet i teknologien. Det resulterte i et komisk, grotesk men også sårbart uttrykk i motsetning til den strømlinjeformede estetiske retningen KI styrer oss.

 

Foto Lars Opstad

 

Scenografi

Foto: Lars Opstad

 

I Tbilisi i Georgia traff vi den russiske scenografen Aleksandr mo-lu, og inviterte han til å til å lage scenografien og kostymene til Aka Macbeth i samarbeid med Teater Innlandets ulike verksted. Inspirert av det anatomiske teater i en mørk fremtidsvisjon skapte Aleksandr et helt særegent laboratorium.

 

Musikk

Musikken og lydbildet ble laget av musiker Carl Svensson og De Utvalgtes band 3 øre, som består av Jon Birger Wormdahl, Torbjørn Davidsen og Kari Holtan.

 

Utdrag fra diverse kritikker

En referanserik fest

«aka Macbeth er en besnærende og referanserik fest for de store spørsmål.»

«… en virvelstrøm av referanser og poengterte perspektiver som drar meg med. Den åpner et intellektuelt rom, men er også oppriktig morsom.»

«For De Utvalgtes karakterer har makten et snev av tegnefilmskurkers mål om verdensherredømme, men forestillingen utforsker også hva som er maktens iboende verdi.»

«… en harselas med transhumanismen, troen på at man kan forbedre menneskeheten og overskride dens begrensninger.»

«Det er en forestilling som gjør det vanskelig å konkludere, men desto lettere å fundere.»

Julie Rongved Amundsen, Klassekampen

Hjerne til hjerne

«Laboratoriet teaterkompaniet De Utvalgte har slått seg ned i på scenen på Teater Innlandet fremstår like post-apokalyptisk som det er absurd.»

«… Boya Bøckmans suggererende videodesign tar oss med inn i Lars Eriks hjernescan (eller er det en drøm?), som best kan beskrives som et psykedelisk KI-kalas.»

«Ella Iversen Strømbu gjør her en helt oppsiktsvekkende god rolle som jenta, der hun samtaler uanstrengt med hjernen på perfekt engelsk.»

«… som med De Utvalgtes forrige oppsetning My Twisted World, handler i mine øyne aka Macbeth dypest sett om menneskelig tilknytning.»

Johanne Elster Hanson, scenekunst.no
Hele anmeldelsen: https://scenekunst.no/artikler/hjerne-til-hjerne2

Befriende virvar av vitenskap, tull og nysgjerrighet

«Det macbethske overmotet blir nesten komisk i «aka Macbeth» på Teater Innlandet. Forestillinga er et skremmende og befriende virvar av vitenskap, tull og nysgjerrighet. Og uendelig gåtefull.»

«Det har blitt en underlig og gåtefull forestilling. Og hadde det ikke vært for de mange komiske innslagene, hadde den vært rent angstvekkende.»

«Det er skremmende, men samtidig så underlig vakkert og fortryllende. I disse digitale filmene er det som jeg endelig opplever noe dypt menneskelig i forestillinga, og jeg tenker: Er kanskje ikke det transhumanistiske og kunstige så farlig? Ligger det en frihet i tilstander der det kroppslige og mentale, det bevisste og underbevisste kan smelte sammen? Kan det gi trøst?»

«… Dette smitter også over på de svulstigste tekstbrokkene som framføres fra Shakespeares tekst. Det er som de får et ekstrautstudert preg, og det hele gir en underlig verfremdungseffekt.»

«… Innslagene av bodyhorror er så
over the top at vi brekker oss og får latterkrampe på samme tid.»

Hedda Fredly, Norsk Shakespearetidsskrift

Fascinerande KI-horror

«Kva skjer når KI møter Shakespeare? Det blir blodig, morosamt og ettertenksamt teater.» «Ei underfundig framsyning om hovmod og attrå etter makt.»

«…han (Lars Erik Holter) siterer Shakespeare på den nydelegaste hedmarksdialekta, har kontroll over alle dei fine, små delane av språket: rytmen, orda, tydingane – kunsten i det. Det KI aldri vil kunna gripa, det representerer han – og Shakespeare.»

«Ella Iversen Strømbu er nydeleg i framsyninga»

Karen Frøsland Nystøyl, NRK

Medvirkende og roller i produksjonen

REGI: Kari Holtan SKUESPILLERE: Lars Erik Holter, Torbjørn Davidsen, Ella Strømbu, Kari Holtan SCENOGRAFI og VIDEODESIGN: Boya Bøckman LYDDESIGN: Carl Svensson MUSIKK: Carl Svensson og 3 Øre DRAMATURG: Anne Holtan TEKST: Lars E. Holter, Ingvar Holtan, Shakespeare, De Utvalgte og KI chat -bot Bing PRODUSENT: Kari Dæhlin og Camilla Ødegården Bakken INSPISENT: Unni Moløkken LYDTEKNIKER: Mickael Dahlen LYSTEKNIKER: Marcus Tarasenko Fadum SCENETEKNIKER: Rune Astrix Strømsæther og Knut Arne Lund KOSTYMEANSVARLIG: Irén Godtolfsen REKVISITØR: Britt Elin Østby TEKNISK KOORDINATOR: Jan Terje Molstad

Musikk av

Carl Svensson og 3 Øre

Støttet av

Norsk Kulturråd

Category