«De Utvalgte er en gruppe som stadig overrasker i sin evne til å fornye seg, og gjør bruk av virkemidler
som gjør dem til pionerer og forskere.»
Therese Bjørneboe
De Utvalgte er et scenekunstkompani stiftet i Oslo i 1994 etter at gruppens originale besetning avsluttet sin utdannelse på Nordisk Teaterskole i Danmark.
Kompaniet består av Kari Holtan, Boya Bøckman, Torbjørn Davidsen, Anne Holtan, og knytter til seg andre kunstnere etter behov.
De Utvalgte arbeider med samtidsteater og deres forestillinger beveger seg i grenselandet mellom teater, billedkunst og performance. De skaper et særegent og mangefassetert uttrykk gjennom sammenstillingen av egenproduserte virkemidler som video, tekst, lyd og musikk.
De Utvalgte har som de første i verden utviklet ny teknologi som tar i bruk 3D film som scenografi og narrativer.
Forestillingene har ofte en rollebesetning som består av mennesker med og uten skuespillererfaring. Dette tilfører en dimensjon i spillet med roller og identiteter, autensitet og teatralitet.
Kompaniet blander det humoristiske og det tragiske i freidig harselas med egen og andres utilstrekkelighet.
I 2014 mottok De Utvalgte Norsk Kulturråds basisfinansiering.
PRISER
Heddaprisen 2019
Særlig kunstnerisk innsats
Juryens begrunnelse:
Juryens begrunnelse:
Prisen gis til en brutal og poetisk, komisk og dyster, dypt menneskelig forestilling. I et spill mellom roller og identiteter, autentisitet og teatralitet skapes et mangefasettert, konfronterende og særegent uttrykk. Det stedsspesifikke gir grunnpreget til et liv i bevegelse, et samfunn i endring, og aktørene bak utforsker det menneskelige rommet mellom overmot og maktesløshet, mellom å være ekstremt privilegert og ekstremt utsatt.
Publikum tas med på en felles utforskning i en myriade av levd liv, fantasi og myter som skaper og skapes av våre liv. Innfallsvinkelen som kjennetegner kompaniet, utforskende, utfordrende og fordomsfritt inkluderende, preger også denne forestillingen. I et filmatisk uttrykk forankres det tilsynelatende dagligdagse i et mytisk stoff og rommer det uforutsigbare i den menneskelige reisen.
I sitt dypt rørende verk favner årets mottaker av prisen for særlig kunstnerisk innsats både hyperrealistiske skrekkscenarier og spektakulær skjønnhet, det hele med en kunstnerisk fingerspissfølelse, ydmykhet, autentisitet og et ambisjonsnivå av de sjeldne.
Prisen ble gitt i forbindelse med forestillingen “Skipet vol.5 – Short cuts”.
Heddaprisen 2019
Beste visuelle design
Juryens begrunnelse:
Prisen gis for et audiovisuelt arbeid som ikke bare fungerer som et virkemiddel, godt integrert i forestillingen, men som utgjør en aktiv medspiller og premissleverandør. Arbeidet spenner fra det totalt iscenesatte og regisserte til opplevelser av å miste regien i egne liv. Fra den skapte, studioinspirerte scenografi som ramme til et arrete steinbrudd makter prisvinneren å gå inn i og skape både kosmiske og menneskelige univers – som en banebryter på sitt felt.
Prisen ble gitt i forbindelse med forestillingen “Skipet vol.5 – Short cuts” og “Lazarus” (sistnevnte en produksjon på Det Norske Teatret).
Heddaprisen 2013
Særlig kunsterisk innsats
Juryens begrunnelse:
Noen ganger er helheten mer enn summen av delene. Vinneren av prisen for Særlig kunstnerisk innsats har i en årrekke utmerket seg med sitt særegne grep om scenekunst, og utfordrer stadig sin egen praksis ved å bevege seg inn i tematikk som både speiler samfunnsansvar og kunstnerisk finesse. Det har meldt seg en klar nødvendighet for å berømme dette kompaniets fulle kunstnerskap for både dets helhet og delene av det – deres tøyning av scenerommets dimensjoner, deres spørsmål av tidløs karakter. Årets pris for Særlig kunstnerisk innsats går til De Utvalgte som alltid søker nye veier i sitt scenespråk.
Prisen ble gitt i forbindelse med forestillingen “De Utvalgte”.
Heddaprisen 2012
Beste visuelle design
Juryens begrunnelse:
Scenografien er i dag ofte det mest spennende ved mange oppsetninger, og enten det visuelle tar en minimalistisk eller maksimalistisk form, tilfører scenebildet gjerne forestillingen en egen spennende dimensjon. Til tider underordner Årets vinner med hell sin spesielle begavelse et overordnet scenografisk prosjekt. Men vinneren får prisen for å ha skapt et svimlende vakkert tredimensjonalt univers som utfyller og levendegjør en både enkel og gåtefull tekst, og med ett rikt og mangfoldig billedspråk åpner for uendelige mange ulike assosiasjoner.
Prisen ble gitt i forbindelse med forestillingen “Kunsten å bli tam”.
Kritikerprisene 2011-12
Teater
Fra Therese Bjørneboes tale:
Årets Kritikerpris for teater går til kompaniet De Utvalgte. De har forlengst gjort seg fortjent til en slik pris. Men med Kunsten å bli tam, som hadde urpremiere på Black Box Teater i fjor, demonstrerte De Utvalgte sin evne til å overraske – fornye seg og stille seg selv nye utfordringer – og slik gjør de teatret mer uforutsigbart.
Som få andre har De Utvalgte lykkes i å ta pulsen på samtiden – og det håper jeg at de vil fortsette med. De Utvalgte har endret måten vi ser på, og gjort sitt publikum litt mer kritiske, og mindre naive i forhold til samtidens «virkelighetstørst».
Prisen ble gitt i forbindelse med forestillingen “Kunsten å bli tam”.
Torsovteatrets Venners pris 2010
Produksjon
Den første tildelingen av prisen til Torshovteatrets Venner for 2010:
Forestillingen “Drømmen” ble enstemig valgt av styret som består av Kjersti Holmen, Kaia Varjord, Kim Haugen, Øyvind Wangensteen og Thea Stabell – som alle har vært knyttet til Torshovteatret i løpet av sine liv i nors teater.
“Drømmen” levde opp til mange av de kriteriene som var lagt til grunn for prisen. Det var klart en forestilling av høy kunstnerisk kvalitet som springer ut fra en norske virkelighet med original tekst og med dyptpløyende skuespillerprestasjoner samt en besettende bruk av moderne teknologi sømløst integrert.
Når styret i etterhånd fikk vite at De Utvalgte er en gruppe som har bestått siden 1993 og som fungerer som et kunstnerisk kollektiv med tilnærmet flat sturuktur, fikk de bekreftet at De Utvalgte og “Drømmen” er rettmessige vinnere av en pris for teaterkunst i Torshovteatrets ånd. De er eksperimentelle i både tematikk og formgrep, de sier om seg selv at de søker etter nye uttrykk men også nytt innhold i scenekunsten.
– Thea Stabell