Skipet vol.5 – Short cuts – 2018
9033
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-9033,elision-core-1.0.11,ajax_fade,page_not_loaded,qode-theme-ver-4.5,wpb-js-composer js-comp-ver-6.6.0,vc_responsive
Title Image

Skipet vol.5 – Short cuts – 2018

Om denne forestillingen

Som en del av Ultima-festivalen 2018 viser vi “Skipet – Vol.5 Short cuts”. Gruppens pågående stedsspesifikke serie Skipet har tatt veien om Malérargues i Frankrike, en skog i Fjaler, utenfor en boligblokk i Nuuk,- Grønland, Black Box teater i Oslo og øya Terschelling i Nederland.
Nå har ferden gått til Nesoddens svar på Grand Canyon, – en avsidesliggende steinbrudd og et arr i landskapet. Med hybris som omdreiningspunkt,- reiser et mannskap av musikere, skuespillere og aktører gjennom fragmenter av virkelighet og myter.

Skipet kan representere håp om overlevelse og nytt land.

Verket er skapt i samspill med stedets unike karakter og musikken fremføres live.

For mer informasjon om billetter og veibeskrivelse, se her: www.blackbox.no

 

Pressen skriver:

I eit steinbrot på Nesodden retter De Utvalgte lys mot bergveggen og spør kva det er å vere menneske. Dei overgår seg sjølv på det visuelle i denne produksjonen, og under stjernene er det storslått å vere vite til.

Sjeldan har eg sett teater i meir spektakulære omgivnader. Det er godt gjort å fylle eit steinbrot med så mykje meining.
– Frøydis Århus, Scenekunst.no 18.09.18 (følg link for hele anmeldelsen)

Dette er sånn det hadde sett ut om David Lynch hadde laget spel.
– Julie Rongved Amunden, Klassekampen 17.09.18

Det er krevende å skulle fange i ord hvordan ei forestilling med De Utvalgte oppleves, all den tid den innfløkte veven av spill, ikke-spill, ord, musikk, storslagne videoprojeksjoner og spillested har så stor emosjonell effekt. Alt går liksom rett i brystet, hodet strever med å holde følge. Når jeg likevel skal prøve meg på en beskrivelse av Skipet blir jeg gjerne spinnende rundt adjektiver: Det er både kalkulert og improvisert, hypersmart og hjertevarmt, brutalt og fintfølende, dystert og humoristisk, overveldende og nært på samme tid.
– Hedda Fredly, Norsk Shakespeare Tidsskrift 21.09.18


Her kan du lese hele anmeldelser:

Shakespeare-tidsskriftet: shakespeare_skipet5
Klassekampen: Skipet5_Klassekampen
Scenekunst.no: Antroposcenekunst
Shakespeare-tidsskriftet: Den Ultimate Tragedien

<br>

Av og med

Kari Holtan, Eirik Raude, Juliana Venter, Jonas Hestvik Dahl, Jon Platou Selvig, Nils Bjelland Grønvold, Boya Bøckman, Anne Holtan, Morten Kippe, Ida Holthe Lid, Helle Bendixen, Torbjørn Davidsen, Zett Davidsen, Pelle Ask, Marius Kolbenstvedt, Tommy Olsson, Nils Bjelland Grønvold, Eva Berit Bøe Moen, Hans Wedvik, Kari Vik Knutsen, Stein Davidsen, Felipe Osorio-Guzmán, Gjøril Bjercke Sæther, Majed, Hamid, Safi, Saad, Hasib, Khial, Ali K, Elyas, Ibrahim og Billie.

Takk til

Hydra MC Klubb, Nordstrand Vel, Eriks Bil Demontering AS, Stange-gruppen, Grenland Friteater, Kulturisten, Bente Westergaard/Hellviktangen Cafe, Lilja Arntzen, Terje Taur Risberg, Maya Liu Bøckman Vinje, Eirik Holtan Bøckman, Leo Holtan Bøckman og Isak Wisløf.

Co-produsenter

Black Box teater og Ultima Contemporary Music Festival

Priser

Hedda-prisen, 2019, til De Utvalgte for "Særlig Kunstnerisk Innsats"
Hedda-prisen, 2019, til Boya Bøckman for "Visuell Design"

Støttet av

Norsk Kulturråd

Category