De Utvalgte | Retrospektiv – 2015
8798
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-8798,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-3.6,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2,vc_responsive
 

Retrospektiv – 2015

Om denne forestillingen

I anledning vårt 21-årsjubileum, oppførte vi 7 av våre seneste forestillinger i løpet av 4 uker på Black Box Teater i februar og mars 2015.

Bang Bang Club

(2004) 13. – 15. februar.


«Det handler om den vanskelige sonen mellom det offentlige og private, det autentiske og spilte, om kikking og selviakttakelse, men Bang Bang Club utvikler seg til å bli en mye mer sammensatt og sterk forestilling enn man kunne ane”. – Therese Bjørneboe, Norsk Shakespeare og Teatertidsskrift

Om forestillingen

Bang-Bang Club er en klubb for terapeutiske eksperimenter, et møtested for materialisering av sinnstilstander, hvor behovet for å se og bli sett lokker deltagerne til å blottlegge seg. Ved medlemskap i Bang-Bang Club blir du tilbudt en lekegrind for utfordring av ensomheten. Her konkurrerer selvnytelsen med nestekjærligheten, begjæret med bedraget.

 

Les mer om forestillingen her >>

Spilletider og billetter

Forestillingen spilles:
Fredag 13. februar kl. 19 .00
– Åpningsfest med Dj Ingebling
Lørdag 14. februar kl. 15 .00 og kl. 19.00
Søndag 15. februar kl. 19 .00

 

Billetter til Bang Bang Club kjøper du på billettservice.no her >>

bs_02

Jimmy Young

(2007) 20. – 22. februar.

 

”Forestillingen får meg til å oppleve konseptkunst som horror – ingenting er noe annet enn det tanken gjør det til – men den er selv et eksempel på svært dyktig, konseptuell eller selvrefleksiv scenekunst, i Kari Holtans regi.” Therese Bjørneboe, Norsk Shakespeare og Teatertidsskrift

Om forestillingen

Jimmy Young er en karakter som ble skapt i løpet av tre døgn av skuespiller Torbjørn Davidsen og video-kunstner Joachim Hamou i 1994.

Med Hamou bak kamera og Davidsen ikledd rollen som Jimmy, dro de ut på en omvendt dannelsesreise som kom til å vare i ti år. Med falske pressekort gikk reisen via filmfestivalen i Cannes, til sufienes åndelige overhode i Egypt, til tiggere og rikfolk i New York, til havarerte inuitter og forsofne militære på Grønland. Ved hjelp av filmkamera og mikrofon ble Jimmy et trekkplaster for unge og eldre som med iver etter å eksponere seg, kastet seg inn i hans historie.

 

Les mer om forestillingen her >>

Spilletider og billetter

Forestillingen spilles:
Fredag 20. februar kl. 19 .00
– Kunstnersamtale med Andreas Wiese
Lørdag 21. februar kl. 15 .00 og kl. 19.00
– Fest med Dj Isak Wisløff
Søndag 22. februar kl. 19 .00

 

Billetter til Jimmy Joung kjøper du på billettservice.no her >>

bs_02

Skuggar

(2009) 12. – 14. mars.

 

«Med avanserte kunstneriske midler ble det her frambrakt en ny gyldighet for et gammelt budskap: man når fram til mange sentrale erkjennelser først når man igjen blir som et barn»

– Jan Bachmann, Frankfurter Allgemeine Zeitung

Om forestillingen

”Skuggar har sitt eget univers, åpent, klart og på samme tid urovekkende og gåtefullt. ‘Alt er no og alt er alltid’. Det at tid og rom er oppløst gjør at jeg som leser kjenner meg igjen i en uro. Menneskene befinner seg i et immaterielt rom på et slags nullpunkt, der erindringene om et liv sammen blir de eneste holdepunkter. Teksten utfordrer til å stille eksistensielle spørsmål og undres over hvem vi er og hvordan vi setter spor i hverandres liv.”- Regissør Kari Holtan.

 

Les mer om forestillingen her >>

Spilletider og billetter

Forestillingen spilles:
Torsdag 12. mars kl. 19 .00
Fredag 13. mars kl. 19 .00
Lørdag 14. mars kl. 17 .00 og 19.00

 

Billetter til forestillingen Skuggar kjøper du på billettservice.no her >>

bs_02

Drømmen

(2010) 27. og 28. februar, samt 1. mars.

 

Drømmen levde opp til mange av de kriteriene som var lagt til grunn for prisen. Det var klart en forestilling av høy kunstnerisk kvalitet som springer ut fra en norske virkelighet med original tekst og med dyptpløyende skuespillerprestasjoner samt en besettende bruk av moderne teknologi sømløst integrert.” Thea Stabell, Torshovteatrets Venner 2010

Om forestillingen

Handlingen utspiller seg i Ella sitt idylliske sommerhus ved fjorden. Ella er en aldrende dame som i løpet av sommeren har innledet et nært vennskap med den langt yngre mannen Torbjørn, som bor i en campingvogn på en gjengrodd tennisbane i nabolaget. De har mange felles interesser og nyter hverandres selskap, selv om begge nok aner den andres skjulte motiver. Taktfullheten fører dem inn i dobbeltkommunikasjonens forpliktende labyrint.

 

Les mer om forestillingen her >>

Spilletider og billetter

Forestillingen spilles:
Fredag 27. februar kl. 19 .00
Lørdag 28. februar kl. 15 .00 og kl. 19.00
Søndag 1. mars kl. 19 .00

 

Billetter til Drømmen kjøper du på billettservice.no her >>

bs_02

Kunsten å bli tam

(2011) 6. – 8. mars.

 

”Skremmende vakkert”. ”De Utvalgte viser igjen at de har en særpreget stemme og visjon, de representerer det viktige alternative teater. Kunsten å bli tam er en meditasjon over tema den rasjonelle besvissthet bare har begrenset adgang til.” – Andreas Wiese, Dagbladet.

 

Ikke egnet for barn.

Om forestillingen

Da “ Adam og Eva” ble forvist fra hagen forlot de også sin plass i naturen. Kan det være at vi alltid har lengtet tilbake, og at lengselen gjenspeiler vår grunnleggende følelse av ensomhet?

I vår kultur har idealet vært rasjonalitet og fornuft. Dyret har vært et symbol på det ville og det onde som må kontrolleres og temmes, liksom de irrasjonelle kreftene i mennesket som truer vår forståelse av verden og oss selv.

Les mer om forestillingen her >>

Spilletider og billetter

Forestillingen spilles:
Fredag 6. mars kl. 20.00
Lørdag 7. mars kl. 20.00
Søndag 8. mars kl. 20.00

 

Billetter til forestillingen Kunsten å bli tam  kjøper du på billettservice.no her >>

bs_02

De Utvalgte

(2012) 5. – 8. mars.

 

”Jeg har fortsatt ikke oversikt over hva som egentlig skjedde der inne. Men da jeg gikk ut av teatersalen, så menneskene ganske annerledes ut. Helere. Helligere. Og jeg kjente fortsatt en smak av verdensrommet i munnen: Noe større enn oss, i oss.” Marco Demian Vitanza, Norsk Shakespeare og Teatertidsskrift

Om forestillingen

I forlengelse av ”Kunsten å bli tam” og aktualiseringen av begrepene ”innenfor” og ”utenfor”, samarbeidet De Utvalgte med en gruppe mennesker som marginaliseres og faller utenfor normalitetsbegrepet.

 

Mennesker kategoriserer hverandre ved å se etter tegn på om man er i samme kultur eller i samme inngruppe, på grunnlag av ulikhet eller nærhet til inngruppen. Vi måles opp mot normer for atferd, gjennomsnitt for intellektuelle evner og kulturelt aksepterte emosjonelle uttrykk. Skal man tro evolusjonspsykologene har vi en nedarvet skepsis mot det vi opplever som annerledes og fremmedartet.

 

Les mer om forestillingen her >>

Spilletider og billetter

Forestillingen spilles:
Torsdag 5. mars kl. 18 .00
Fredag 6. mars kl. 20 .00
Lørdag 7. mars kl. 20 .00
Søndag 8. mars kl. 20.00

 

Billetter til forestillingen De Utvalgte av De Utvalgte kjøper du på billettservice.no her >>

bs_02

Visjonæren

(2014) 12. – 14. mars.

 

”Åpent tenkt, sterkt visuelt teater”. ”Dette er teater som får oss til å tenke. Og føle.”
Andreas Wiese, Dagbladet.

Om forestillingen

Krig er rus, makt, og lukten av blod, – og avslører hvordan empatien forsvinner når jegerinstinktet slår inn. Tapet av verdighet etterlater oss ute av stand til å tilgi eller bli tilgitt.

 

Forestillingen er inspirert av Holbergs Jeppe på Bjerget. Historien om en krigsherjet mann, som søker tilflukt i rusen. I avmakt forsøker kona og banke vett inn i skallen hans.

 

Les mer om forestillingen her >>

Spilletider og billetter

Forestillingen spilles:
Torsdag 12. mars kl. 21 .00
Fredag 13. mars kl. 21 .00
Lørdag 14. mars kl. 15 .00 og 21.00
– Konsert med Masselys kl.22.30

 

Billetter til forestillingen Visjonæren  kjøper du på billettservice.no her >>

bs_02

I 2015 hadde De Utvalgte 21-årsjubileum. Vi feiret dette med en retrospektiv visning av 7 forstillinger laget i løpet av de 10 siste årene etter at gruppen fikk sin nåværende konstellasjon; Kari Holtan – regissør, Boya Bøckman -videodesigner, Torbjørn Davidsen skuespiller/tekstutvikler og Anne Holtan dramaturg.

 

En gang på nittitallet fikk vi en oppfordring fra Kulturrådet om holde oss til det fysiske teateret som vi var skolert i, og slutte å snakke på scenen.

 

Vi ble enige med oss selv om at vi burde få lov til å ekperimentere med  uttrykkformer og lage det vi synes er interessant. I ettertid kan vi se tilbake på et knippe forestillinger, med et egenartet og mangefassetert formspråk, hvor stort sett alle bestanddelene er skapt av de innvolverte i forestillingene. Nettopp vilje til å eksperimentere og gå nye veier ble fremholdt av jurien da vi fikk Heddapris for særlig kunstnerisk innsats 20 år etterpå.

 

Distanse i tid gir nye perspektiver, og derfor er introspeksjon kanskje et like treffende begrep på dette prosjektet fordi det også handler om å gå innover i materien og se linjer og sammenhenger i arbeidet vårt.

 

Vi ser teateret som en mulighet til å leke med virkelighetsoppfatninger. Arbeidene tematiserer menneskets opplevelse av identitet og tilhørighet, eller mangel på dette, vår sårbarhet og utilstrekkelighet i en kompleks samtid. Vi ser det som vårt privilegium å definere hva teater kan være.

 

Filmmediet er en viktig del av vårt sceniske uttrykk. Fra barnet som bivåner de voksnes verden i Bang-Bang Club til det tredimensjonale scenerommet, blandes den sceniske handlingen med filmens potensiale. Scenerommet flimrer og forvandles. I noen øyeblikk kommenterende, i andre kontrasterende. Noen ganger dokumentar, andre ganger som scenografi. Den teknologiske utviklingen har gitt oss mulighet til å mediere visuelle tegn og språk som kommuniser på ulike nivåer. Paradoksalt nok kjemper vi mot den teknofiserte verden med dens egne verktøy. Vi vil sette mennesket i sentrum.

 

Bang Bang Club hadde premiere på Black Box Teater i 2004, og er den første forestillingen vi viser. Tematiske, formmessige og teknologiske elementer videreføres som reminisenser i de senere produksjonene, men det er kanskje  det uforutsigbare aspektet som skaper etterklang.

 

Det at vi jobber også intuitivt og improvisatorisk i forestillingsarbeidet, gjør det interessant og rekonstruere noe som ble skapt inn i en samtid og oppdage at det kan få nye betydningslag i dag.

 

Retrospeksjon handler om å se bakover. Noen ganger for å orientere seg om hvor man er, og om hvorfor man er der man er. Noen ganger kan det å se bakover gi inspirasjon til å gå fremover.

 

Vi takker utallige samarbeidspartnere og bidragsytere fra alle verdenshjørner og fagfelt som har bidratt i våre produksjoner gjennom 21 år. Vi vil også takke Black Box Teater som har vært coprodusent gjennom en årrekke. Vi er stolte og glade for å tilhøre det frie feltet og for å ha Black Box Teater som vår hovedscene.

 

Av og med

Kari Holtan, Boya Bøckman, Torbjørn Davidsen, Anne Holtan, Morten Kippe, Pelle Ask, Marius Kolbenstvedt, John Birger Wormdahl, Randi Rommetveit, Vilde Wahl, Joachim Hamou, Jørgen Langhelle, Jean Vincent Kerebel, Fabian Sæthre, Leo Holtan Bøckman, Lois Mathias Williams, Ronja, Maria Rodrigues, Synne Flikke, Eva Bøe Moen, Hans Wedvik, Kari Vik Knutsen, Stein Davidsen, Carle Lange, Kari Onstad Winge, Tor Erling Staff, Maya Liu Bøckman, Jon Platou Selvig, Merete Mongstad, Gjøril Bjerke Sæther, Bjarne Larsen, Egil Berggren, Hans Askill Utaaker, Inger Johanne Norberg, Katarina Fierrro Norberg, Lotte Tvedt, Ramou Lewis, Rebekka Joki, Vilja Larsen, Cantaragiu Rasturnel, Ketil Davidsen, Kim Atle Hansen, Maria Tryti Vennerød, Marguerite Barankitse og Emil Rodrigo Jørgensen

Støttet av

Norsk Kulturråd
Fond for lyd og bilde
Black Box teater